tag:blogger.com,1999:blog-3265855493620960344.post5557732096864690924..comments2011-12-19T23:34:34.784-08:00Comments on Ledelse og sånt: "Hva skjer når facebook brukes til gruppearbeid, og spill til avanserte matteoppgaver?"MrOlsenhttp://www.blogger.com/profile/13566444127913362818noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3265855493620960344.post-82658119701768604762011-11-23T00:42:27.815-08:002011-11-23T00:42:27.815-08:00Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg har...Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg har stor tro på at du som skoleleder tar verktøyene i bruk sjøl, selv om du risikerer ekstra motstand fra de som vil ha papiret tilbake. Dessuten må det være lov å prøve og feile. Jeg har som deg lært meg det aller meste selv, i trua på at jeg ikke kan gjøre så mye galt. Og så tenker jeg at når ei godt voksen dame som jeg kan klare det, kan alle de andre også. <br /><br />Er også helt enig i det Kjell Atle sier - nysgjerrighetskulturen er viktig å dyrke frem. Jeg mener jeg må vise de gode eksemplene. Og så risikerer jeg at noen vil se det som en trussel også - "Hva i all verden blir nå forventa av meg? Ligger det et krav til at jeg skal gjøre det samme?" Dessuten gjelder det å omgå Janteloven, som også fins i skolen, dessverre. Men dersom du som skoleleder er tydelig på at det er den vegen du ønsker å gå, må vi bare ta også de negative. <br /><br />Og så tilbake til læring igjen - vi vil ha mest å tjene på at lærernes og elevenes bruk av IKT fremmer læring. Om vi ikke klare det, tror jeg ikke vi kommer så mye lenger.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3265855493620960344.post-843550342480683522011-11-20T00:07:19.247-08:002011-11-20T00:07:19.247-08:00Godmorgen Mr Olsen. Har ikek sjøl fått lest artikk...Godmorgen Mr Olsen. Har ikek sjøl fått lest artikkelen i Utdanning ennå, men den ligeger høyt i bunken. Når det gjleder "papirtigrene", er du på rett spor: få dem i gang med digitale applikasjoner som ikke virker skremmende fordi de kanskje støtter opp om papirbasert praksis som de tror på. Bedre å starte med noen konkrete gjøringer enn å bli sittende fast i alt for alnge og omstendelige diskusjoner om hva man bør eller kan gjøre.<br /><br />Også når det gjelder deg som leder og rollemodell, har du helt rett: du må ta teknologien i bruk. Informer digitalt, ikke bruk de gamle posthyllene lenger osv.<br /><br />Forstår jeg deg rett når jeg oppfatter at lærernes digitale kompetanse ikke er noen utfordring, slik du ser det? Her tror jeg din viktigste lederoppgave ligger i å støtte utviklingen av en nysgjerrighetskultur som inspirerer lærerne til å finne nye svar på spøsmål av typen: hvordan kan vi bruke digitale hjelpemidler slik at elevene blir enda mer motiverte? Slik at de lærer enda mer og bedre? Og hva er det egentlig viktig at de lærer? hva lærer de bedre med bruk av ulike digitale teknologier enn på "gammelmåten"? Med dette arbeidet kommer vi neppe i mål. Det du sier tidligere i innlegget ditt, tyder på at du har noen lærere i kollegiet som ennå har litt å gå på mht utprøvende nysgjerrighet?KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.com