tag:blogger.com,1999:blog-3265855493620960344.post693542701790834917..comments2011-12-19T23:34:34.784-08:00Comments on Ledelse og sånt: Skolelederens ansvarlighet i utviklingen av IKT-arbeidetMrOlsenhttp://www.blogger.com/profile/13566444127913362818noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3265855493620960344.post-57639210921172084032011-11-14T13:50:06.662-08:002011-11-14T13:50:06.662-08:00Hei MrOlsen og alle dere andre. Felles forståelse ...Hei MrOlsen og alle dere andre. Felles forståelse er et vakkert mål, men er ofte vanskelig å skape hvis den ikke kan funderes i felles praksis. Noen ganger er det slik (kanskje til og med alltid?) at handlingen kommer før ideen. Derfor: ikke nøl med å sette i gang undervisningshandlinger med IKT, men vær nøye med å diskutere hva som skjedde, hvordan og hvorfor. Denne diskusjonen må du som leder holde liv i, og den går ikke over. Aldri. Så kan du håpe på at fellesforståelsen vokser fram etter hvert. Og hvis vegrerne skaper vesentlige problemer, er det en lederutfordring å kvitte seg med dem. Og til LurenDreyer: fjellklatreren het Jon Gangdal.KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3265855493620960344.post-86050737142148945782011-11-14T09:12:54.642-08:002011-11-14T09:12:54.642-08:00Jeg ser samme utfordringene som du gjør, og er eni...Jeg ser samme utfordringene som du gjør, og er enig i kommentarene så langt. Og så ser vi alle motforestillingene samtidig, og alt det som lærerne betrakter som tidstyver. For noen vil dermed IKT bare være et ekstra heft - de gjør likevel som de alltid har gjort. Mange vil tenke hva de har igjen for det - og så handler det kort sagt, men likevel så vanskelig både å formidle og forstå, om elevenes læring. Jeg leste med glede vår forelesers artikkel i Skoleledelse. Betingelser for læring og ledelse i skolen. Den heter IKT i skolen - anbefales!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3265855493620960344.post-67752383063430954672011-11-11T11:54:08.989-08:002011-11-11T11:54:08.989-08:00Sitter på toget, på vei hjem etter Skoleledersamli...Sitter på toget, på vei hjem etter Skoleledersamlingen på Lillestrøm. Skal nok ha litt tid til å la de mange inntrykk synke, men når jeg leser Gørans innlegg vedr. ansvarlighet og mål, kommer noen av fjellklatrerens (hva var nå navnet igjen), meg i hu. Vedrørende arbeidsmetodene, og ansvar pekte han på følgende viktige faktorer:<br /><br />1. Se mål og utfordringer sammen<br />2. Finne løsningene sammen<br />3. Plassere ansvaret sammen<br />4. Gjøre det som vi ble enige om<br />og endelig<br />5. Rutiner for å fange opp avvik underveis.<br /><br />Er dette punkter du i lys av eget innlegg kan kommentere på?LurenDreyerhttps://www.blogger.com/profile/04539574480536100025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3265855493620960344.post-83202542206430905012011-11-10T12:22:34.209-08:002011-11-10T12:22:34.209-08:00Jeg er utrolig enig i det du skriver her Gøran. Bå...Jeg er utrolig enig i det du skriver her Gøran. Både i forhold til det du skriver om forankring og happenings. Det er utrolig mange undersøkelser som har vist at tilfeldige og impulsive handlinger ikke har noen slags effekt, annet enn der og da. Altså ingen varig endring. Utfordringen, slik jeg ser det, er å ha nok is i magen til å sette av nok tid til å faktisk enes og komme lenger i diskusjonene enn at man bare peker på de utfordringene som ligger i veien. Jeg har tro på at felles utgangspunkt og grundig refleksjon kan føre arbeidet videre og inn i det som til slutt skal bli god praksis med fokus på læring.Linda M Svanholmhttps://www.blogger.com/profile/15990899297509448666noreply@blogger.com